RSS

2011 Koşu Raporu

04 Jan

2011 yılında koşmaya başlamaya karar verdim. Öncelikli hedef 2012 Dubai Maratonu ve 10K Koşusu’nda 10K koşmak oldu. Nihai hedefi ise maraton koşmak olarak belirledim. Fakat nihai hedefi konuşmak için henüz çok erken.

Bulunduğumuz ülkenin meteorolojik koşulları dışarıda koşmaya pek elverişli değil. Yılın neredeyse 7 ayı boyunca yüksek nem ve sıcaklıktan dolayı dışarıda yürümek bile problem. Ben de koşmaya karar verdikten sonra bu kararımı uygulamaya koymak için havanın müsait olmasını beklemeye, ve bu bekleme esnasında da koşma ve koşu malzemeleriyle ilgili araştırma yapmaya başladım. İnternet tabii ki inanılmaz sayıda kaynakla dolu.

Bunların arasında koşu dergilerinin web sayfaları, kişisel bloglar, çeşitli organizasyon ve kulüplerin sayfaları,  koşu araştırmaları yapan bilimadamlarının sayfaları gibi her telden kaynak bulmak mümkün. Bu sayfalarda yeni başlayanlar için olanlardan, elit atletler için olanlara dek birçok antrenman programı da mevcut.

Maalesef hiçbir programı takip etmedim. Ama anahatlarıyla ne yapacağım konusunda fikir edinmiştim. Ve dayanıklılığın ve uzun mesafe koşabilmenin çok kısa sürede edinilebilecek özellikler olmadığının bilincindeydim. Fakat aynı zamanda yeni başlayan bir koşucunun Couch to 5K programı sayesinde 8 haftada 5000 metre koşabilecek seviyeye gelebileceğini biliyordum. Dolayısıyla, hiçbir program takip etmiyor da olsam kafamda kendime göre bir program oluşturmuştum zaten. Ne zaman ne durumda olmam gerektiğini az çok biliyordum.
Sırada malzeme vardı. Malzeme aslında bir çift ayakkabı, bir şort ve bir tişörtten ibaret. Ayakkabıyı seçmek için çok derin araştırmalar yapıp, yığınla forum okudum. Sonunda ayakkabıyı da edindim. Fakat araştırmalar sırasında öne çıkan bir başka konu da performansımı nasıl ölçeceğim oldu. Yaptığım mesafeyi, süreyi ölçebilmem ve gelişmelerimi kaydetmem gerekiyordu. Bu konudaki araştırmalar da beni Garmin’e yönlendirdi. Bir adet Garmin 310 XT edindim. Bu saat entegre GPS sistemi sayesinde hem konumunuzu hem hızınızı oldukça doğru bir şekilde kaydediyor. Ayrıca antrenman sırasında ihtiyaç duyabileceğiniz her türlü bilgiyi de ekranından görebilirsiniz. Kalp atım hızı monitörüne bağlanıp çalışma süresince olan kalp atım hızı grafiğinizi de kaydediyor. En çok beğendiğim özelliği ise, Ant + teknolojisi sayesinde bütün datayı kablosuz olarak bilgisayara aktarması ve bu datayı Garmin’in My connect sitesine yüklemesi. Böylece her sporcu kendisine özel bir sayfada bütün çalışmalarını, en küçük detayına kadar saklayabiliyor. Bu data paylaşılabiliyor veya tamamen gizli saklanabiliyor. Myconnect sayfasında başka Garmin kullanıcılarının paylaştıkları antrenmanlar ve onların performans dataları gözlemlenebiliyor.

Başlayış ve İlk Sakatlık

Bu hazırlıklardan sonra 2011 eylül ayı sonu itibariyle evimin etrafında koşularıma başladım. Başlangıçta kısa mesafeler koşup sonra aynı mesafeyi yürüyerek koş – yürü – koş – yürü şeklinde yaklaşık 3.5 km tamamlayarak haftada 4 gün çalışıyordum. Daha sonra antrenmana bağlı olarak durumum düzelmeye, kondüsyonum artmaya başladığında koştuğum mesafeleri artırmaya, yürüdüğüm mesafeleri azaltmaya başladım. Kalp atım hızımın gün geçtikçe düştüğünü, performansımın arttığını hem hissediyor hem de myconnect’ten mutlu mutlu takip ediyordum. Ve bir gün sol dizim s.o.s. verdi koşu esnasında. Koşuyu bırakıp eve döndüm. Ciddi bir şey olmadığını düşünüyordum, ertesi gün işe giderken çektiğim acıyı görünceye dek. Birkaç gün geçmesini bekledim ama nafile. Ateş gibi yanıyordu dizim. Doktora gittim. Kasları kemiğe bağlayan tendonların tam kemikle birleşim yerinde muhtemelen zorlamaya bağlı olarak zedelendiğini söyledi. İlaçlarımı aldım ve yaklaşık 15 gün boyunca hiçbir sportif aktivitede bulunamadım. Bu da ilk sakatlığım olmuş oldu böylece.

Achievement Unlocked

Sakatlık sonrası birkaç gün ufak antrenmanlarla kendimi yokladım. Sonra kaldığım yerden devam ettim. Arada Türkiye seyahatim oldu. Ve tatil esnasında da Maltepe sahilinde koşulara devam ettim. Kasım ayı sonunda yani koşuya başlayalı 2 ay olduğunda 5 kilometreyi hiç durmadan koşabiliyor durumdaydım. Yani 15 günlük sakatlığa rağmen kendi Couch to 5K programımı tamamlamıştım. Tamamen alakasız bir şekilde çalışmış olsam da hedefi tutturmuştum. Konsol oyunu deyimiyle achievement unlocked durumuydu yani.

Aralık ayında 5K koşularım devam etti. Mesafeyi artırmadan ziyade 5K süremi iyileştirmeye yoğunlaştım diyebilirim. Doğru mu yaptım bilmiyorum ama. Aralık ayının sonlarına doğru 5K sürem 26 dakika civarına kadar düştü. Eğer 10K’yı bu tempoda koşarsam hedefimi yakalıyorum, yani ilk 10K’mı 1 saat altında koşabiliyorum. Ama genelde koşu mesafemin sonuna doğru düşen bir tempom var. Bunu da göz önünde bulundurmam gerek. En son 7000 metre koştum. İyi bir performanstı. Şu an itibariyle tam 23 gün var Dubai Maratonu’na. Bakalım nasıl geçecek ilk yol yarışım.

 
Leave a comment

Posted by on January 4, 2012 in koşu

 

Tags: , , ,

Leave a Reply

 
