RSS

Time Lapse Fotografçılık

15 May
Time Lapse Fotografçılık

Time lapse Türkçe’ye zaman aralığı veya tekrarlanan eylem arasındaki zaman boşluğu olarak çevrilebilir. Fotografçılıktaki kullanımı, sabit bir makinadan belli aralıklarla fotograflar çekip daha sonra bazı yazılımlar kullanarak bu fotografların ardarda gösterilmesiyle bir film yapmak olarak özetlenebilir. Fotografların aralarında süre kaldığı için bunlar birleştirildiğinde adeta hızlı çekim gibi gözükür. Bu sebeple yavaş ilerleyen ve insanın dikkatini çekmeyen olaylar, hızlı bir şekilde akar ve oldukça hoş görüntüler oluşturur. En popüler time lapse konuları arasında bulut hareketleri, dünyanın dönüşü, çürüyen meyve, bir inşaatın ilerleyişi veya kalabalık caddelerde akan araç ya da insan trafiği sayılabilir.

Film yapımının yanısıra time lapse tekniğiyle güzel ve ilginç fotograflar da alde edilebilir. Mesela yandaki fotograf Sam Javanrouh tarafından çekilip editlenmiş bir Toronto fotografı. Sabit bir kameradan günün çeşitli anlarında fotograflar çekip sonra bunlardan ortaya güzel bir karma panorama çıkarmış.

İnternette bu konuyla ilgili bir sürü örnek fotograf ve video bulmak mümkün. Zaten bunları izledikten sonra karar verdim ben de bir deneme yapmaya.

Nasıl Yapılır?

Time lapse yapabilmek için temelde en gerekli ekipman fotograf makinası, tripod ve zaman ayarlamalı uzaktan kumanda. Ben makina olarak kendi 5dMkII’mi kullandım. Tripodum da var zaten. Zaman ayarlı uzaktan kumanda olarak ise şunu kullandım. Satechi marka bu kumandayı 6 ay önce almıştım, bu zamana nasip oldu kullanması. Bu kumanda oldukça yetenekli. Hem kablosuz uzaktan kumanda olarak kullanılabiliyor, hem flaş tetikleyicisi olarak kullanılabiliyor, hem de zaman ayarlı kumanda olarak kullanılabiliyor. Yapılması gereken tek şey aleti makinaya bağlayıp ne kadar sürede bir fotograf çekeceğini yani fotograflar arasında ne kadar süre olacağını ayarlamak.

Oturduğum binanın önünden Dubai’nin en kalabalık ana caddesi ve yer üstü metro hattı geçiyor. Dolayısıyla tripodu balkona kurup yolu çekmeye karar verdim. Araçlar hızlı geçtiği için makinayı her 5 saniyede bir fotograf çekmek üzere ayarladım. Sonra geçip içeride çayımı içtim.

Yaklaşık 1 saat sonra gidip makinayı durdurdum. Fotografları bilgisayara aktardım. Sonra quicktime’ı açtım. Quicktime’da seri fotograf açma komutu var. Bu komuta tıklar tıklamaz açılan ekranda fps (frame per second) soruluyor. Bu 1 saniyede kaç fotografın gösterileceği demek. Normalde izlediğimiz sinema filmlerinde 24 fps, yani saniyede 24 kare gösteriliyor. Ben de24 fps seçtim. Böylelikle yaklaşık 30 saniyelik bir video elde ettim. Buradan ne kadar uzunlukta bir film için kaç tane fotograf çekilmesi gerektiği de ortaya çıkıyor. 10 saniyelik bir film için 240 tane çekilmesi gerekiyor gibi.

Şurada da arabadan hareket halinde çektiğim time lapse var.

Aha bu da benim film. Bence ilk film olarak fena değil hatta başarılı. Daha iyilerin yapabilmek için bir yerden başlamak gerekiyordu, başlamış olduk.

 
Leave a comment

Posted by on May 15, 2012 in fotograf

 

Tags:

Leave a Reply

 
